O systemach wspomagania kierowcy ADAS napisano już bardzo dużo. Mimo to obserwujemy niską świadomość odnośnie do tego tematu wśród warsztatów obsługujących pojazdy, zarówno osobowe jak i ciężarowe. Wielu uważa, że jest to temat ważny, ale przyszłościowy i jeszcze przyjdzie czas na zdobywanie wiedzy oraz ewentualny zakup sprzętu do diagnostyki i/lub kalibracji systemów ADAS.
Warto jednak pamiętać, że radar przedni, czy też kamera czołowa – czyli główne składowe nowoczesnych systemów wsparcia są wyposażeniem obowiązkowym pojazdów ciężarowych już od 2016 roku.
W kontekście wielkości pojazdów ciężarowych oraz ich niejednokrotnie znacznej masy własnej, nie można bagatelizować zaniedbań i wpływu niewłaściwej obsługi lub jej braku na poprawne działanie systemów wsparcia. Systemy te bowiem zostały wdrożone, aby poprawić bezpieczeństwo kierowców pojazdów ciężarowych oraz innych użytkowników dróg. Nieprawidłowo obsługiwane systemy ADAS zamiast pomóc mogą zwiększyć ryzyko poważnego zdarzenia drogowego.
Wystarczy aby system przed zderzeniowy oparty na czujniku radarowym nie zareagował na czas lub co gorsza w ogóle, powodując śmiertelne zagrożenie dla pojazdów poprzedzających pojazd ciężarowy. Podobnie nieprawidłowo skalibrowana lub nie skalibrowana kamera na przykład po wymianie szyby czołowej wykorzystywana do kontroli jazdy po pasie ruchu może być przyczyną kolizji lub wypadku.
Dzisiaj skupimy się na opisie procedury kalibracji właśnie kamery czołowej z wykorzystaniem diagnostyki TEXA IDC5 TRUCK oraz nowego mobilnego urządzenia kalibracyjnego CCS2 DYNAMICS TRUCK.
Kalibrację układu utrzymania w pasie ruchu należy bezwzględnie przeprowadzić w sytuacji wymiany szyby czołowej, aby skontrolować poprawność położenia kamery w pojeździe oraz po regulacji geometrii zawieszenia, zwłaszcza tylnej osi, aby zweryfikować czy tor ruchu pojazdu pokrywa się z torem pomiarowym kamery.
Do przeprowadzenia kalibracji statycznej, czyli z wykorzystaniem panelu kalibracyjnego wykorzystujemy urządzenie kalibracyjne CCS 2 Dynamics wraz z odpowiednim panelem. Procedurę przedstawimy na przykładzie Volvo FH Euro 6.
Urządzenie CCS 2 należy ustawić przed pojazdem w odpowiedniej odległości, którą wraz z innymi danymi odnajdziemy bez trudu w menu pomocy oprogramowania IDC5 TRUCK.
Aby ułatwić pozycjonowanie urządzenia i panelu kalibracyjnego urządzenie CCS2 wykorzystuje cyfrowe dalmierze z bluetoothem, które komunikują się oprogramowaniem diagnostycznym.
Po prawidłowym ustawieniu wszystkich elementów, możemy uruchomić procedurę kalibracji. Grafiki kart dashboard ułatwiają i uatrakcyjniają przeprowadzenie procedury.
Całość wieńczy stosowny raport wraz z pewnością przeprowadzenia procedury kalibracji w standardzie OEM danego producenta.
Masz pytania lub jesteś zainteresowany produktem? Chcesz dowiedzieć się więcej zadzwoń 32 364 18 88 lub napisz info.pl@texa.com
TEXA Poland