W dobie zaawansowania technologicznego obecnych pojazdów, przeprowadzenie naprawy a nawet rutynowych przeglądów staje się praktycznie niemożliwe bez wykorzystania zaawansowanych narzędzi. Mowa oczywiście m.in. o testerze diagnostycznym, którego zadaniem jest nie tylko odczytanie błędów i podstawowych parametrów pracy poszczególnych układów, ale również wykonywanie wielu bardzo zaawansowanych adaptacji, kalibracji i kodowań.
Przyjrzyjmy się przykładom zaawansowanego wykorzystania możliwości, które daje nam tester diagnostyczny TEXA z oprogramowaniem IDC TRUCK oraz OHW.
Wielomarkowe oprogramowanie TEXA IDC5 udostępnia mechanikowi rozległą bazę pojazdów np. 59 marek pojazdów ciężarowych, 68 marek maszyn rolniczych, 93 marki maszyn budowlanych i specjalistycznych, w których obsługiwana jest większość sterowników w poszczególnych układach. Oczywiście bardzo ważnym pod kątem diagnostyki jest układ sterowania silnikiem, dozowania ADBlue, sterowania układem hamulcowym, skrzynią biegów itd. Większość z tych układów, podczas naprawy (oczywiście w nowszych pojazdach np. EURO 5, EURO 6, TIER 4…) wymaga wykonywania dodatkowych czynności, które wykonać możemy tylko przy pomocy oprogramowania diagnostycznego.
Przykładowo zwróćmy uwagę na kilkanaście pierwszych regulacji i kodowań w Scania R lub też w traktorze JOHN DEERE – w przypadku wymiany poszczególnych elementów mających wpływ na pracę silnika, mechanik po ich wymianie musi wykonać np. adaptację przepustnicy, czy cofnąć adaptacje wtryskiwaczy, czy wykonać reset adaptacji EGR. Konieczność wynika z potrzeby „poinformowania” sterownika, że komponent został wymieniony na nowy i zadaniem sterownika jest przyuczenie się do specyfiki działania nowego komponentu. Gdybyśmy nie wykonali resetu, sterownik wysyłałby nadal sygnały sterujące dostosowane do pracy zużytego już elementu.
Takie czynności niezbędne są do wykonania również w innych sterownikach jak np.: Sterowniku skrzyni biegów, podnośnika hydraulicznego itd. Po naprawie np. skrzyni lub wymianie tarczy sprzęgła należy wykonać Adaptację sprzęgła, po naprawach dotyczących podnośnika hydraulicznego np. w JOHN DEERE należy wykonać kalibrację podnośnika HCC.
Dobrym przykładem wykorzystania testera jest również spotykana podczas rekordowych cen paliw praktyka, gdzie firmy transportowe decydowały się zmniejszyć prędkość maksymalną pojazdu. Każdy 1km/h mniej wpływa na oszczędności w spalaniu, co przy wzrastających cenach oleju napędowego, w skali kilkudziesięciu pojazdów w flocie zaczyna mieć spore znaczenie.
Filtr cząstek stałych (PDF)
Na często spotykane problemy z filtrem DPF, diagnostyka również przychodzi z pomocą. Na kondycję filtra DPF mają wpływ m.in. sprawność silnika (ciśnienie sprężania), zużycie wtryskiwaczy czy układu doładowania. Z wielu równych powodów DPF może ulec przepełnieniu, a procedura samoczynnego dopalania podczas jazdy może nie przynieść oczekiwanych wyników i musimy wykonać procedurę wymuszonego dopalenia specjalną funkcją diagnostyczną. Dzięki testerowi możemy wykonać wiele funkcji dotyczących filtra cząstek. Diagnostykę możemy rozpocząć od wyświetlenie parametru ciśnienia różnicowego w filtrze DPF – oprogramowanie przychodzi nam z pomocą wyświetlając informację na temat tego w jakich wartościach powinien mieścić się ten parametr.
Ważnym przykładem użycia testera jest również przypadek, w którym uszkodzeniu ulega modulator np. układu EBS w naczepie. Możemy się spotkać z dwoma rodzajami uszkodzenia – uszkodzenie mechaniczne lub uszkodzenie elektroniczne. W obu tych przypadkach diagnostyka TEXA przychodzi nam z pomocą. W przypadku, gdy modulator uszkodził się np. pod kątem pneumatycznym a podczas diagnostyki nie ma problemu z połączeniem się z jego sterownikiem, możemy wykonać kopiowanie pliku parametryzacji w celu wgrania tegoż pliku do nowego lub używanego modulatora. W przypadku, gdy modulator jest uszkodzony elektronicznie i nie ma możliwości pobrania pliku, mamy możliwość skorzystania ze specjalnie stworzonego na takie okazje oprogramowania TEXA Trailer Parameter Setings. Dzięki niemu w bardzo prosty i przyjazny dla mechanika sposób, możemy przeprowadzić parametryzację całego pliku by następnie wgrać go do modulatora.
Zastosowań testera jest oczywiście o wiele więcej. Ze względu na obszerność materiału skupiliście się tylko na kilku istotnych regulacjach. Dla osób chcących zagłębić się w temat oprogramowania do pojazdów ciężarowych, maszyn rolniczych i budowlanych, zapraszamy do kontaktu z działem Call Center TEXA Poland (32 364 18 88), gdzie specjaliści obsługujący na co dzień wsparcie klientów w diagnostyce, chętnie opowiedzą o innych funkcjach. Istnieje również możliwość umówienia się na prezentację oprogramowania, gdzie urządzeniem TEXA podepniemy wybrane przez klienta pojazdy, aby wskazać jakimi możliwościami dysponuje oprogramowanie.